ABOUT ME

Tekeningen die uitnodigen het delicaat, beweeglijk en soms uitbundig ritme van het lijnenspel te volgen.

Ik ben gefascineerd door abstracte ornamentiek, folkloristische en decoratieve dessins. Deze inspiratiebronnen zijn terug te vinden in mijn pentekeningen, die zijn opgebouwd uit grafische elementen in combinatie met landschappelijke of meer verhalende elementen, maar soms ook een uitgesproken ontwerpkarakter hebben.

Ik verken de mogelijkheden en toepassingen van de lijntekening. Door gebruik te maken van zwarte inkt, verf op papier of slechts enkele kleuren, leg ik de nadruk op de nuanceringen van het zwart en de kleur, materialiteit en structuur van het witte papier. Ik werk op verschillende soorten papier zoals bijvoorbeeld rijstpapier. De structuur van het rijstpapier en de lichte transparantie dragen bij aan de wijze waarop de tekening als een stempel of print overkomt.

Inspiratiebronnen zijn onder andere architecturale en kalligrafische ornamenten en decoraties uit verschillende culturen, zoals Indiase blockprints en mandala’s. Maar ook eigentijdse textieldessins, patronen (denk hierbij aan de ontwerpen voor Vlisco stoffen) en tatoeages vinden we terug in het lijnenspel dat feestelijk en stijlvol uitdrukking geeft aan het genot van het kijken.

 

 

 

 

www.englandgallery.com

Marja Koenraad

Dutch artist Marja Koenraad creates rhythmic, abstract works on paper inspired by her fascination with ‘abstract ornamentation, folkloric and decorative designs’, and by modernist textile design.

In the 20th century, textile design in Holland was influenced by Bauhaus principles of design and the experimental approach to colour and design of the Bauhaus weavers. Some graduates from the Bauhaus’ weaving workshop in Dessau came to work in the Netherlands in the 1930s and inspired subsequent generations of Dutch textile designers and artists. This led to the predominant Art Nouveau patterns of the 19th century being superseded by a ‘modern look’ with abstract designs. This 20th century abstract design tradition has played a role in the development of Koenraad’s aesthetic practice.

Koenraad says that she is also inspired by ‘architectural and calligraphic ornaments and decorations from different cultures, such as Indian block prints and mandalas’. A further textile influence on Koenraad’s drawings comes from the multicultural pattern design and craft heritage of Dutch textile company Vlisco. For almost two centuries, Vlisco have produced fabrics designed in the Netherlands, inspired by Africa, using a wax-printing technique derived from Indonesian Batik. Another addition to Koenraad’s visual cornucopia of inspiration are the designs of the Wiener Werkstätte, which in turn were drawn from movements such as the Arts and Crafts and Art Nouveau. The subsequent Art Deco design era is also echoed in her works.

Koenraad’s works are usually produced on small-scale handmade rice paper which brings an inherent texture and sense of materiality, reminiscent of textiles, to her drawings before the application of the intricate ink lines and areas of colour that she uses to construct her inventive geometric patterns. Her synthesis of influences produces distinctive contemporary abstract works that evoke their modernist antecedents.

Text: Jane England, January 2021

Feb 18, 2015 | Posted by | 0 comments
Premium Wordpress Themes by UFO Themes